Thursday, May 7, 2009


Perhatian buat Husaini Ibrahim dan Ashraf Latif. Aku tak tertarik dengan tawaran menulis buku dengan PTS engkau orang berdua canangkan. Tapi aku cuba juga menulis cerkar (baca: cerita karut) di bawah.

Kisah Tabib Yang Malas

Kisah ini berlangsung di Taman Ilmu dan Budi. Disebutkan bahawa ada seorang pemuda jatuh sakit. Panas badan, sakit-sakit badan, dan ada sedikit bintik-bintik ruam di badan. Lalu dia pergi berjumpa tuan tabib hebat di negaranya itu.

"Wahai tuan tabib.. Hamba takut-takut hamba dijangkiti denggi. Ada bintik ruam di badan hamba.."

"Mana ruam tu? Meh hamba tengok.."

"Nah.."

[Dengan nada memperlekeh]

"Alah tuan hamba ni.. Kalau semua orang ada ruam, demam, datang klinik ni cakap ada denggi, senang lah kerja hamba.... Ni ruam sebijik pun nak risau.. Itu ruam peluh daaa..."

[Nada sinis pemuda menjawab]

"Hamba tak ambik jurusan perubatan bersanad macam tuan tabib, manalah hamba nak tahu... Ruam sebijik ke, sepapan ke.. Sebab tu hamba datang awal-awal.."

Tabib tersebut memberikan preskripsi ubat. Panadol, satu jenis ubat tahan sakit, dan vitamin.

"Nah...."

Pemuda berlalu dalam keadaan marah..

"Ceh.. Kalau macam ni. Aku pun boleh jadi tabib!"

*******

Hahaha.

Kan nampak kadar kemalasan tuan tabib tersebut.

Pemalas dan sungguh pemalas. Tak belajar dari kesilapan lalu kah? Kan sudah pernah ada kes tuan tabib bersikap lewa sehingga pelajar sudah kritikal baru hendak diagnoskan sebagai demam denggi.

Ini kerja tidak cerdik tuan tabib di Taman Ilmu dan Budi. Entah-entah dia cuma sekadar doktor mee celup. Hahahaha..

Posted by Posted by Ariff Arifin at 7:23 PM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>