Tuesday, July 14, 2009


Pernah tengok gambar Khulafa' al-Rasyidin? Tak pernah?? Tak pernah????

Tak mengapa. Saya pernah.



Macam itu rupanya Usman, Abu Bakr, Ali, Umar... Ooooo.. Baru saya tahu.. Umar kalau dilihat pada gambar tersebut, bengis wajahnya. Usman pula begitu wajahnya. Ali pula. Abu Bakr lagi.

Apa yang menghairan, yang melukis itu pernah jumpa kah mereka? Pelik sungguh kita ini.

Gambar-gambar tersebut saya jumpa sewaktu berjalan-jalan dengan Encik Sai di Bazar Larut Malam Danau Kota, Setapak.

Ajaib bukan? Ini bukan kali pertama saya jumpa lukisan yang semacam ini. Dahulu sewaktu menginap di hotel di jalan Chow Kit, pernah juga terserempak perkara yang sama. Lukisan tersebut dijual. Buat tangkal barangkali.

Yang di bawah ini gambar siapa? Siapa mahu teka?




Sudah macam hindu pun ada. Saya sempat berkata kepada Encik Sai. "Beza mereka dengan Kristian, mereka cuma tidak tergamak lukis gambar Nabi kita sahaja. Walhal Kristian sudah siap-siap dengan arca dan sebagainya."

Alahai manusia. Untuk buat duit. sanggup bikin apa sahaja.

Oh ya. Perihal haram atau tidak lukis gambar sahabat dan gambar malaikat (di atas kononnya gambar Jibril), sila tanya para ustaz anda.

Posted by Posted by Ariff Arifin at 3:06 AM
Categories: Labels:

 

2 comments:

ukur kira said...

yg bawah tu yg muka org badan kuda tu siapa?pelik betul..Aaa mcm hindu la..

Sapela yg lukis ni..bajet mcm prnah lihat shbt2 nabi S.A.W

Ariff Arifin said...

yang tu kawan ana bagitahu. mereka lukis gambaran bagi jibril.

memang macam hindu.

 
>