Wednesday, July 1, 2009


Dekat Terengganu ada sejadah terbang. Aku hairan kenapa tak ada karpet terbang. Mungkin terlalu tengok cerita Aladdin. Tak tahulah apa signifikannya membincangkan hal ini sehingga melibatkan Jabatan Agama Negeri.

Aku pun tak faham. Dekat bahagian mana Masjid Kristal yang pakai sejadah? Ataupun mungkin aku tak perasan sebab baru sekali masuk di situ. Dan secara jujurnya, aku ada rasa menyesal pergi ziarah kawasan yang dijadikan seolah-olah taman tema hiburan itu.

Cerita-cerita mistik yang kemudian dipadankan dengan agama bukan cerita baru. Malaysia mungkin terlalu banyak cerita mistiknya. Ada muka orang dekat pokok pisang. Ada air bukit yang (kononnya) boleh menyembuhkan penyakit. Sekarang ada sejadah terapung.. Err.. Terbang. Nanti ada orang pulak boleh terbang.

Dan yang lebih 'mengujakan' adalah apabila Imam Besar Masjid Negeri sanggup 'turun padang' (turun padang ke?) untuk memberi komentar selepas isu ini dilaporkan.

Katanya; sejadah itu adalah petanda agar orang Islam di negeri ini tidak mengabaikan solat mereka.

Yaaaaa.. Dengar itu makhluk-makhluk negeri Terengganu yang suka merewang dan tidak sembahyang. Yang suka lepak berkaraoke sampai siang. Yang suka naik motor bawak anak dara orang. Jadilaaaahhhh awangggg.. Pergilah sembahyang. Sebab sudah ada petunjuk yang datang melalui sejadah suruh engkau orang sembahyang. Sejadah wanggg.. Sejadang hok mane zamang Rasul pun takdok wangggg..

Aku rasa pelik. Apasal Imam Besar tak komen hal keruntuhan akhlak remaja secara meluas dan berkesan? Tapi bila datang hal sejadah terapung terbang, yang publisitinya luas, dia jadi pakar rujuk. Kalaulah media menyedari besar dan kuatnya suara Imam Besar Negeri aku ini. Maka gunakanlah pada jalan sewajarnya. Berikan dia satu slot dalam akhbar, sesi temuramah atau ramah-tamah dan soal berkaitan dengan perkembangan ummah. Bukan bila datang fenomena pelik yang tak tahu hujung pangkal.

P.S: Floating mat is a symbol of divinity? Get a life.

Posted by Posted by Ariff Arifin at 9:13 PM
Categories: Labels:

 

2 comments:

Nazra~ said...

ntah ntah ada bebudak ngah dok main layang-layang. takda menda lain, di ambil nya sejadah buat lelayang tu..

err

wallahualam..

Ariff Arifin said...

haha. good one there.

 
>