Tuesday, March 10, 2009


قال ابن الماجشون: سمعت مالكاً يقول: من ابتدع في الإسلام بدعة يراها حسنة فقد زعم أن محمداً - صلى الله عليه وسلم – خان الرسالة، لآن اللّه يقول: {اليوم أكملتُ لكم دينكم} فما لم يكن يومئذٍ ديناً، فلا يكون اليوم ديناً

Telah berkata Ibn al-Maajisyun, bahawa dia mendengar Imam Malik berkata; “Sesiapa yang memulakan perkara bida’ah dalam Islam dan melihatnya sebagai baik, maka dia telah mengatakan bahawa Muhammad SAW khianat dalam menyampaikan risalah sedangkan Allah telah berfirman; [Hari ini telah Aku sempurnakan agama kamu]. Maka apa yang tidak menjadi bahagian agama pada waktu itu, tidak pula menjadi bahagian agama pada hari ini.”

Kata-kata al-Imam Daar al-Hijrah, Abu Abdillah Malik bin Anas RH itu adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Syaatibi dalam kitabnya al-I’tisom.

Kata-kata Imam Malik itu merupakan satu penafian yang keras terhadap pelaku-pelaku bida’ah yang mana cuba-cuba untuk melakukan sesuatu perkara yang baru di dalam agama. Imam Malik menyifatkan pelaku bida’ah telah menuduh bahawa Nabi Kita, Muhammad SAW sebagai khianat dalam menyampaikan agama dari Allah dengan cuba menokok tambah perkara baru dalam Islam, sedang telah datang daripada wahyu, perakuan Allah Azza wa Jalla sendiri bahawa agama ini telahpun disempurnakan oleh-Nya.

Apakah mereka menganggap bahawa agama mereka lebih baik daripada agama Muhammad? Azab Allah ke atas mereka!

Dan sebagaimana yang dikatakan oleh Imam Malik, dengan turunnya ayat daripada surah al-Maa’idah itu, maka apa-apa sahaja perlakuan, yang melebihi daripada batas syariat Islam adalah tertolak. Apa-apa sahaja, yang diada-adakan, bermula pada hari turunnya wahyu tersebut, sehinggalah hari di mana bumi ini binasa, maka ia tidak akan jadi sebahagian daripada agama. Maka takutlah kita kepada azab Allah Azza wa Jalla.

Wallahua’lam.

Posted by Posted by Ariff Arifin at 7:34 PM
Categories: Labels: ,

 

0 comments:

 
>