Monday, April 27, 2009


KLIBF? Macam mana nak sebutnya? Klibef? Kliboof? Kalibuf. Suka hati tuan-puan lah.

Sekadar apdet dari KLIBF 2009 yang mana orangnya sangat ramai, sangat menyesakkan, dan kadang-kadang sangat menyesatkan (sebab tak jumpa booth). Saya hadir dua kali ke KLIBF. Yakni pada hari kedua untuk sesi survey-mervey dan hari kedua terakhir untuk sesi beli. Tag-team saya ialah, Abu Zubair.

Fokus kali ini lebih banyak kepada kitab-kitab arab yang tajuknya agak baru dan terkehadapan. Booth pilihan adalah Darel Emen (baca: Darul Iman), Egypt. Cetakannya boleh tahan cantik dan banyak tajuk-tajuk baru selain ada risalah majister (baca: tesis master) yang dibukukan.

Oleh sebab bajet yang ciput. Tak banyak buku dapat dibeli. Walaupun ada mengidam beberapa tajuk lagi, sebagaimana mengidamnya ibu mengandung. Namun, saya masih berpuas hati dengan tajuk-tajuk yang sempat dirembat. Dan saya sertakan gambar tajuk-tajuk yang bagus untuk tatapan. Sekadar cadangan.

Buku bahasa Melayu? Tidak sempat tengok. Bukan tidak sempat. Tapi kurang keinginan untuk tengok. Sebab banyak novel-novel jiwang. Pinjam Masri punya dah lah kan? Tapi di booth Darussalam di tingkat bawah, ada kumpulan kitab Fiqh al-Sunnah yang diterjemahkan dalam bahasa Melayu Indonesia. Cetakan yang bagus sebab nota kakinya disertakan dengan ekstrak dari Tamam al-Minnah tulisan Syeikh al-Albani.

Buku bahasa Inggeris pula... Err... Kalau dicari novel dalam bahasa Inggeris, rasanya payah hendak jumpa. Tapi buku-buku agama terjemahan dalam bahasa Inggeris agak banyak.

Sepanjang KLIBF, sempat bertemu dengan kawan-kawan yang punya niat yang sama hendak membeli. Husaini jumpa sewaktu 1st round, survey. Tapi 2nd round tak sempat pula, ramai sangat orang. Ada jumpa si Ezry dan kroni juga di hari pertama lawatan. Sempat bersua muka dengan Ibnu Madini. Ada jumpa dengan si Edry sewaktu saya bertapa di surau sambil cuba mendapatkan ilmu kasyaf mengenai buku yang patut dibeli.

Namun yang paling penting, ketemu juga dengan Syeikh Aiman dalam keadaan tidak disengajakan. Syeikh borong banyak buku kali ini. Terima kasih Syeikh atas hadiah.

Nak tengok gambar? Di sini.

Posted by Posted by Ariff Arifin at 8:57 PM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>