Sunday, April 19, 2009


Kita kerap jumpa manusia yang ada krisis identiti.

Contoh 1: seorang pelajar tahun 3 jurusan IT, bangun pagi, tertanya-tanya pada diri sendiri; "Siapakah aku sebenarnya? Aku rasa aku patut jadi seorang mujtahid mutlak."

Dia pun pergi ke komputer. Cari mana-mana ruang sembang agama, dan keluarkan fatwa. Mudah dan segera. Tak perlu belajar usul al-fiqh. Tak perlu apa-apa. Cukup sekadar dengan e-book.

Contoh 2: Seorang pelajar kursus rekabentuk membuat keputusan untuk menjadi muhaddith kabir acuan mutaqaddimin.

Juga, dia masuk ruang sembang agama. Menunjukkan ketajaman taringnya sebagai muhaddith. Ini salah. Itu salah. Kita WAJIB bertaqlid kepada mutaqaddimin! Al-Albani siapa??!

Pening... Pening melihat keletah orang yang mengalami krisis ini.

Apa-apalah.. Yang penting dia gembira..

Saya cuma mampu ketawa terbahak-bahak. Apakan daya, diri tak mampu. Pernah juga mencuba dahulu. Tapi ada orang menampar dahi saya secara batin... (errr.. ye ke? Tak kot..) sambil berkata, "Hang tu penuntut ilmu, buat cara penuntut ilmu. Setakat belajar usul pakai al-Wajiz, apalah sangat. Toksah memandai buat qiyas."

Terkesima..

Ada mujtahid bertanya;

"Habis tu? Kan pintu ijtihad terbuka luas.. Anta nak tutup pintu ijtihad ke??"

Kah kah kah..

Seorang kawan, Abu Zubair (saya tadliskan namanya..), pernah berkata; "Semua orang boleh pegang spanar. Tapi belum tentu dia mampu baiki kereta.. Belum tentu dia mekanik.."

Itu bahasa bunga yang maksudnya; bukan semua orang yang ada kitab itu-ini, baca itu ini, boleh keluarkan fatwa suka hati.... Belum tentu dia boleh jadi mujtahid.......

"Habis tu tak boleh nak bercakap langsung keeeee???!!"

Eh.. Eh.. Marah pulak dia.. Yaaa... Memang pun.. Bercakap sampai takat mana kamu mampu. Keluarkan fatwa, itu bukan kerja kamu.. Ada faham??

Cuba selak helaian dalam I'lam al-Muwaqi'in, apakata Ibn al-Qayyim Jauziyyah pasal orang yang berfatwa suka hati?

Haha.. Nanti mujtahid dan para muhaddith masa kini marah pulak saya berkata macam ini.. Tapi apa boleh buat. Mereka mujtahid dan muhaddith (kononnya), saya siapa? Dan mungkin mereka sangka ijtihad mereka dapat 1 pahala kalau salah.

Namun, ada juga orang yang ada krisis identiti yang bagus lagi positif. Macam yang ini, seorang pelajar kejuruteraan yang mengajar bahasa arab. Hahahaha.. Saya tidak pandai dan tidak reti.. Saya cuma tahu, masjid dalam bahasa pasar mengikut lahjah Mesir berbunyi masgid. Contoh ayat yang saya tembak-tembak; "Limadza maa raaituka fil masgid?" Atau, perkataan rojul berbunyi rogul.. "Yaa rogul..!" (Silap-silap haribulan boleh ditumbuk orang sebab menyangkakan saya memanggilnya perogol.. Kah kah kah..)

P.S: Cerita-cerita di atas ada tersipi-sipi dan tersipu-sipu kena-mengena dengan kehidupan duniawi yang benarrrr... Dan tiada tidak benar melainkan benarrr-benarrr belaka..

Posted by Posted by Ariff Arifin at 8:22 PM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>