Saturday, April 18, 2009


Saya paling tidak suka orang yang korup. Atau orang yang tidak amanah. Atau orang yang mempermain-mainkan amanah yang telah diberikan kepada dirinya. Andaikata saya salah seorang dari orang yang berbuat demikian pun, saya tetap tidak suka, saya benci. Ini benar. Dan kalau tuan puan melihat saya dalam keadaan demikian (minta dijauhkan), bencilah saya, dan tegurlah saya.

Amanah yang telah diberikan, patut dipegang, dan patut dijaga. Orang yang beriman dengan Allah dan hari akhirat terutamanya. Sepatutnya tunjukkanlah contoh yang baik bila bersangkut-paut dengan amanah. Bukan main-main dengannya. Bukan bergurau-gurau senda dengan amanah itu. Hidup ini bukan cerita Raja Lawak! Haiiiiii...

Saya tengok, orang putih dalam filem-filem ditunjuk memupuk sifat amanah dengan mengajar budak elementary school mereka berpasangan lelaki dan perempuan, kemudian diberikan dengan sebijik telur supaya dianggap sebagai bayi. Analoginya mereka hendak bagitahu; kalau telur pecah = bayi mati = pecah amanah. Kononnya ingin memupuk sifat tanggungjawab. Tapi tidaklah berkesan mana pun. Tak percaya, tengok rating kerosakan moral pelajar mereka.

Tapi orang yang melayu lagi Islam perlu kepada perkara ini jugak ke? Rasanya cukuplah dengan sifat al-Amin yang ada pada diri Nabi untuk kita semua ikut. Takkan perlu kepada benda-benda ini jugak?

Tapi masalah juga kalau orang berseragam biru bercakap telefon bimbit sambil memandu. Sambil memandu kereta rasmi pula tu. Kalau penting sekalipun, pakailah kit bebas tangan. Membazir duit buat iklan saja.

Kita ini orang kenal. Sebut saja Quran, sebut saja Islam, sebut saja nama Nabi kita, sinonim sungguh dengan sifat amanah ini. Sampai budak sekolah tadika boleh buat lagu nasyid dengan hanya dengan pakai keyword amanah.

"Amanah kita, amanah semua.. Amanah dijaga, amanah harta, amanah raya.. Lalalalala........."

Namun apa yang memalukan adalah, bila orang Islam yang namanya elok-elok, pandai menyanyi lagu nasyid pasal amanah, buat perangai tidak semengah. Cuba bayang orang nama Amin masuk akhbar sebab ditangkap dengan tuduhan pecah amanah?? Haru.. Haru..

Saya yang bercakap pun bukanlah hebat mana. Malah tidak hebat langsung.. Betul. Tanya orang yang kenal saya, atau buat-buat kenal.

Senang ceritanya, amanah bukan benda yang boleh dipandang ringan, bukan boleh dianggap senang. Siapa kata ianya benda ringan? Sila angkat tangan.

Bagi saya, orang dungu saja yang kata benda berkaitan amanah ini ringan.

Maaflah kepada siapa-siapa yang terbaca dan terangkat tangannya tadi.

"Habis tu macam mana nak jadikan orang Islam jadi lebih amanah?"

Saya tidak mahu jawab. Jangan tanya saya.

"Haaa.. Kan dah kata, mamat ni suka membebel. Bagi solusi tak mahu! B%#$ (terpaksa disensor bagi menjaga hati masyarakat) punya orang!"

Tengok. Suka maki orang. Buat kerja tak mahu. Kalau kata kita ini perangainya sememeh. Tahu pula melenting!

Sedara yang suka bercakap banyak, sila selak helaian Quran dan cari ayat berkaitan amanah, dan jiran-jirannya. Pasal sifat tanggungjawab dan macam-macam. Bagaimana Islam mengajar kita untuk jadi orang. Bukan ungka. Jangan berkawan dengan teori mat Darwin.

Punyalah banyak diajar Islam. Tapi mata ditutup, hati dikatup. Akhirnya lingkup...

Juga sila check juga apa yang datang melalui hadith pasal sifat yang ada pada diri Nabi. Tapi tolong jangan mintak tolong orang carikan, kemudian kata ianya salah.

"Eh... Ini bukan hadith yang saya cari.. Anta pandai-pandai bawak hadith ini kenapa??" Sambil marah-marah.

Err.. Carilah sendiri......

Posted by Posted by Ariff Arifin at 9:21 AM
Categories: Labels:

 

2 comments:

KIAMBANG said...

emo!

Ariff Arifin said...

ohhh.. betapa saya tidak faham..

saya emo kah kalau begitu? (sambil mengusap-ngusap dahi..)

mungkin.. mungkin.. (saya tetap ketawa..)

 
>