Tuesday, April 14, 2009


Isu boikot rasanya sudah acap kali diperkatakan. Kalau boleh dibandingkan dengan dahan pokok. Rasanya sudah reput dahan itu.

Saya pernah menulis pasal orang yang berkata boikot ini sunnah Abu Jahal. Tak mahu komen banyak-banyak. Nanti tak pasal-pasal orang kata saya ini jahil macam Abu Jahal. Payah juga. Apa boleh buat. Tinggal manusia zaman sekarang yang suka kata orang lain jahil. Kata orang lain bodoh, dan bengap. Atau kata orang sunnah suka bergosip. Apa-apa sajalah. Tak pasal-pasal orang sunnah dapat nama.

Namun apa yang pasti, boikot bukan isu yang baru. Tapi ramai pula yang tak faham, atau buat-buat tak faham. Atau memang manusia ini suka menyanggah orang lain.

Saya pernah berkata. Boikot zaman sekarang ini perlu kena pada tempatnya. Boikot bukan perlu sampai ada mudarat pada diri. Bukan sampai perlu terzalim diri sendiri. Kita ikut apa yang Allah suruh dan tinggal apa yang Dia larang. Kan sudah ada hadith mengenai Allah haramkan manusia menzalimi diri sendiri.

Contoh 1: Kalau susu bayi, satu produk datangnya dari US of A. Dan satu lagi dibuat di negara China dan terang-terang ada melamine. Mana satu mahu pilih?

Kalau tanya saya, saya pasti jawab;

"Tidak akan ada ibu bapa yang bodoh pilih susu yang ada racun untuk disuap pada anaknya."

Tapi tuan. Kita perlu boikot.

"Sedara.. Boikot bukan sampai perlu menelan racun.."

Alahaiii......

Contoh 2: Antara keperluan makan KFC atau tidak.

Baru saya faham (selepas membaca forum bual agama) bahawa KFC imi satu keperluan..

Kalau diajak boikot. Pasti ada orang kita akan kata;

"KFC Malaysia JCorp yang punya. Orang Malaysia lah punya tu.... Makan sajalah. Itu syarikat kita yang punya..:

Yang lain pulak akan berkata;

"Apalah bodoh orang yang boikot ni. Kan dah kata KFC Malaysia orang Islam punya. Takkan nak rosakkan ekonomi orang Islam. Takkan tak faham, kalau dah orang Melayu Malaya punya, pasti cara kerja berubah. Dah tak ada kena mengena dengan US. Kita cuma bayar 6% sahaja.."

Ah... Enam persen......

Saya berbincang dengan seorang rakan merangkap abang. Kalau saya sebut namanya. Saya rasa orang kenal saja.

Senangnya macam ini saja;

"Sedara tak nak boikot. Itu hal sedara. Tapi saya nak boikot juga. 6% itu kalau enam ribu saya boleh berkira. Enam puluh ribu pun saya masih boleh. Hatta enam ratus ribu ringgit pun saya masih boleh cuba terima. Tapi 6% itu tentu-tentu sekali bukan sebanyak itu.... Dan entah ke mana pula ia disalurkan kita tidak tahu...."

Susah juga bercakap dengan orang degil ini. Entah apalah yang pernah disumbang oleh KFC terhadapnya. Pandai-pandailah antum. Tapi jangan pula kata saya tidak sensitif dengan nasib pekerja KFC kalau-kalau dibuang. Saya sensitif. Tentu sekali!

Tapi saya tahu tidak ada orang yang mati di Malaysia sebab tidak lagi bekerja dengan KFC. Tapi dengan kehendak Allah, ramai saja orang di Palestin boleh mati ditembak oleh peluru sumbangan siapa.....

Hati kecil saya cuma berkata; "Aku lagi rela makan RFC yang jauh di Kedah tu dari aku makan benda yang terkandung syubhat...."

Posted by Posted by Ariff Arifin at 5:33 AM
Categories: Labels:

 

2 comments:

|| syazwaniadnan || said...

tak habis2 lg ke isu ni.
dari dok kupas isu yg dh reput jika dibandingkan dengan dahan pokok, lebih baik kupas bawang sambil pakai google utk elak dari menangis. hehe
Lokasi RFC yg bakal dan telah dibuka~saje menyemak~

Ariff Arifin said...

terima kasih kerana sudi menyemak.

saya geram. kenapa tidak ada list gombak dalam senarai?

apakata mak kepada saudari wani merangkap vendor HPA mengusulkan kawasan gombak.

kalau mereka minta alasan. cakap sahaja;

"sini ramai melayu.. dan ramai pro-boikot.."

 
>