Friday, April 17, 2009


Saya copy ini dari blog si Sai. Masih cuba-cuba menahan gelak. Kata si Sai. "Banyak ketawa gelap hati.." Walau hakikatnya dalam hati masih ketawa berdekah-dekah membaca entry-nya yang ini.


Piglet, seekor anak babi yang bersahabat baik dengan Winnie si Pooh, melahirkan rasa kesal dan kecewa kerana menjadi mangsa cercaan dan kejian masyarakat Islam Malaysia. Ini berikutan kehadirannya semasa menemani Winnie dalam rangka lawatan cuti-cuti Malaysia baru-baru ini, jelas tidak disenangi oleh pegawai-pegawai imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

“Saya dikuarantin, seolah-olah pada nama saya ada perkataan bin Laden,” katanya.

Menurutnya lagi, kini ia menghadapi tekanan di mana-mana, hanya kerana ia seekor anak babi. Katanya, “Suatu ketika dahulu, orang Inggeris memuji anak-anak mereka ‘comel macam anak babi’, tetapi kini, atas dasar toleransi kepada Islam, orang Inggeris lebih berhati-hati apabila berbicara tentang babi kepada jiran Muslim mereka.”

Menurutnya, yang paling memberi tekanan kepadanya ialah orang Islam. “Seolah-olahnya, saya dicipta Tuhan untuk menjadi mangsa cercaan dan hinaan. Busuk macam babi, buruk macam babi, gila babi, babi kau, dan sebagainya - semua ini datang dari orang Islam yang mengaku beriman kepada hari akhirat,” luahnya sambil menyondol-nyondol hidungnya ke kerusi untuk mengesat hingus.

“Jangan ingat walaupun saya babi, saya tidak ada ilmu tentang Islam,” kata Piglet. Sambungnya, “Dalam al-Quran disebut tentang pengharaman memakan daging kaum-kerabat saya. Tetapi itu tidak menjadikan kami makhluk yang hina-dina layak dikutuk dikeji. Kalau oleh sebab daging kami haram dimakan, maka kami boleh dicerca, maka manusia yang haram dimakan dagingnya juga layak dicerca dan dijadikan kata kejian. Contohnya, ‘Manusia punya kambing!’ sepatutnya boleh saya gunakan sebagai ayat kejian kepada kambing yang memakan pohon bunga saya.”

Piglet menambah, “Sebenarnya dalam Islam, semua haiwan adalah suci. Walau bagaimanapun, konsep suci dalam Islam tidak sama dengan suci dalam agama Hindu. Semua perlu faham ini. Bukankah dalam al-Quran ada menyebut ‘bertasbih kepada Allah sekalian yang ada di langit dan di bumi’? Yang di bumi itu ialah termasuk saya, seekor anak babi.”

Posted by Posted by Ariff Arifin at 8:36 PM
Categories: Labels:

 

2 comments:

|| syazwaniadnan || said...

piglet tu comel namanya. tp dinisbahkan pula kpd sang babi. dan piglet adalah kawan kepada Winnie.
dan sy risau jika ada yg TERSASUL ataupun PELAT menyebut wani. oh, mintak jauh.

bahaya juga ya sindrom TERSASUL dan PELAT ni.

moral: jgnlah keji dan hina piglet yg comel namanya.

Ariff Arifin said...

Kah kah kah kah.. (Ketawa dalam hati saja, Sai kata banyak ketawa gelap hati. Tapi kalau hati bergelak bagaimana?)

 
>