Wednesday, May 20, 2009


Orang banyak bagi alasan, tapi lembap dalam bertindak. Pot pet pot pet, tapi tangan duduk diam. Kaki masih berdiri di tempat yang sama. Yang bergerak, mulut dan perut. Kau buat itu, kau buat ini, kau buat macam ni salah, kau ni bodoh lah.

Kalau kita tanya; kenapa tak kau je yang buat?

Pot pet pot pet pot pet. Mintak tolong sikit pun tak boleh. Pot pet pot pet. Dasar pemalas.

Aih... Kita juga yang kena.

Sangat-sangat pandir!

**************

Bila orang mula memuji-muji tuhan dengan lagu. Natijahnya orang kita akan jadi macam Nasrani.

"Ala syeikh. Puji tuhan tu. Takkan salah jugak? Jumud la anta ni...."

Bukan jumud, tapi kalau orang kita boleh menyanyi, melolong-lolong, terpekik-pekik, minta taubat dan ampun, memuji-muji tuhan, pasti orang yang pertama buat adalah Nabi kita.

Orang Kristian juga menyanyi-nyanyi memuji tuhan. Di Sunday School, mereka menyanyikan alleluia sebelum mulakan gospel, siap ada koir lagi.

Ada grup tanah seberang menyanyi lagu, tajuknya errr.. tak ingat..

Tapi liriknya berbunyi macam ini; "aaaaaakuuuu taaaakuuuttt dengan semua dosa-dosaku... ampuni aku dari segala dosa-dosaku ampuni aku, menangisku bertaubat pada-Mu ...."

Tak melambangkan ciri orang yang takut dosa langsung. Verbal yang bercanggah dengan kelakuan.

Kumpulan koir Kristian pun ada lagu mintak taubat minta ampun contoh macam O Lord. Hear my prayer.

Entahlah...

Posted by Posted by Ariff Arifin at 10:43 PM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>