Tuesday, May 19, 2009


Manusia hari ini terlalu berkiblatkan barat.

Sebab itu akhirnya ada orang hisap dadah, seks bebas, err.. makan babi, minum arak, telan pil, togok codein (ubat batuk), bawak awek naik motor round UIA lepas tu singgah makan di WAQEC, bunuh mak, bunuh bapak, bunuh bakal bini, jadi pagan, dan tidak kenal Tuhan.

Orang-orang ini barangkali banyak menonton filem-filem dan drama dari US. Atau terlalu tertarik dengan gaya hidup barat sehingga tercekik dan tidak tahu muntahkan semula.

Akhirnya, tuhannya bukan lagi tuhan yang berada di atas 'Arsy, tapi dia menyembah budaya masyarakat barat.

Rasanya, orang macam ini terlalu terikut-ikut dengan budaya barat semacam hippies. Yang mana bagi mereka hidup adalah tanpa campur tangan tuhan..

Kalau tidak, John Lennon tidak akan menyanyi lagu Imagine yang mengajak anda membayangkan tiada syurga, tiada neraka. Ah. Apa-apa sajalah. Cari sendiri lirik di internet.

Kita membentuk peradaban, bukan menyembahnya.

**************

Ada orang kata makan nasik mudah. Tapi ada amal yang boleh bawa anda ke syurga, lebih simple dan senang dari makan nasik.

Buat sikit dah terbuka pintu langit, malaikat doakan, dapat pahala berkoyan-koyan. Betapa sayangnya tuhan pada makhluk-Nya, dan betapa mudah sebenarnya ingin masuk syurga!

Tapi ramai yang masih tersembam dan tidak sedar.

Metafora kawan-kawan master;

"Masuk CELPAD UIA lagi susah dari nak masuk syurga. Sebab tu budak-budak tak mahu sambung master UIA."

**************

Ada kawan yang sedang asyik berniaga di atas talian. E-Niaga di E-Bay. Ah. Aku tak reti. Aku doa kau berjaya dengan baju-baju kau. Nanti dah kaya raya, kau belanjalah aku nasik goreng pattaya di WAQEC. Cukuplah tu.

Ada kawan tengah susah hati, ada benda besar menanti. Bukit Aman katanya. Tapi yang pasti, jiwanya tidak seaman bukit itu sekarang ini.

**************

Saya rasa mahu menulis cerpen pasal babi. Bolehkah begitu?

Posted by Posted by Ariff Arifin at 9:26 AM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>