Thursday, May 21, 2009


Nilai islamik yang ada pada sesetengah orang tidak mencirikan bahawa dia itu seorang Islam.

Seorang paderi di gereja mungkin ada nilai islamik pada dirinya. Seorang sami juga begitu. Dia seorang yang baik, penyayang, kasihkan manusia, suka bersedekah dan lain-lain.

Walaupun nilai yang ada pada dirinya islamik, ataupun condong ke arah Islam, tapi itu tidak akan melambangkan apa-apa pada dirinya. Nilai Islam yang ada itu tidak menjadikannya sebagai seorang yang Islam.

Ini kerana dia tidak benar-benar menyerahkan diri kepada Allah Azza wa Jalla.

Natijahnya, segala amal baik yang dilakukannya tidak mampu membawanya ke syurga.

Habistu? Adakah Islam tidak adil? Mana keadilan kalau mat rempit, mat ragut buat jahat masuk syurga?

Analogi mudah. Apabila anda menyertai sesuatu pertandingan, pasti ada terms & conditions. Kalau tidak dibuat sebagaimana yang diminta dalam T&C, maka anda tidak layak untuk claim hadiah.

Begitu juga dalam kehidupan. Kalau hendak masuk syurga pun ada T&C applied. Terang-terang sudah diberitahu dalam al-Quran; pertama join Islam dan kemudian untuk beriman kepada Allah.

Maka, di sini kita tahu, bahawa syarat untuk masuk syurga adalah berimannya kita kepada Allah, dan amal-amal baik pula, boleh diumpamakan sebagai mata bonus yang boleh anda guna untuk menang tiket ke syurga itu.

Mana ada orang kumpul mata bonus, tapi tak join Real Rewards ataupun penuhi apa yang disyaratkan? Jadi, kesudahannya tak menanglah anda.

Habistu mat rempit tu apa cerita?

Mat rempit, mat lampit, mat sumpit, mat belit walaupun sudah join, tapi akan dikenakan penalti kalau menyanggahi T&C. Maka kita tahu, mereka akan dihukum atas dosa-dosa yang mereka lakukan. Dan bila sudah habis tempoh penalti itu, mereka berhak untuk merasai ganjaran mereka pula.

Analogi itu dibuat supaya orang mudah faham. Bahawa Islam itu sendiri keadilan. Takkan agama yang adil hendak kata budak kecil baru lahir itu dilahirkan dengan penuh dosa sehingga hari baptis? Habis tu? Mereka yang mati sewaktu dilahirkan manakah penghujungnya?

Posted by Posted by Ariff Arifin at 9:21 AM
Categories: Labels:

 

2 comments:

Siti Yusrina Nadihah Binti Jamaludin said...

Salam kembali...

1. Interesting
2. Analogi mudah dan inshaAllah understandable/self-explanatory.

3. Apa strategi antum kalau (ops, pohon kalau lagi...huhuhu) ada orang keluarkan statement yang semua agama baik sebab mengajarkan untuk berbuat baik (seperti yang antum contohkan di entry di atas)? Any thoughts?

4. Jazakumullahu khayran katsiran (",)

Min Queenslander yang alhamdulillah masih terselamat dari flood crisis yang teruk....Subhanallah Walhamdulillah Wallahu akbar!

Ariff Arifin said...

salam,

soalan perlu dikaji dahulu. risau kalau-kalau tersalah beri.

 
>