Monday, June 8, 2009


Ada beberapa perkara perkara yang saya dapat perhatikan dan belajar sepanjang ziarah ke IQ kali ini.

Pertama, untuk tidak menilai kanak-kanak kecil itu sebagai satu orang yang lekeh.

Apa yang saya dapati, walaupun mereka masih kecil, mereka lebih banyak tahu jika hendak dibandingkan dengan apa yang diketahui oleh orang dewasa.

Saya mengambil contoh seorang pelajar kecil yang tahu mengenai solat jama' dan qasr bila ditanya. Walaupun ada sedikit kesilapan. Tapi memadai kalau hendak dibanding dengan orang-orang dewasa yang masih kelu lidah bila ditanya mengenai perkara yang sama.

Agaknya, kerisauan orang kita lebih terjurus kepada menghafal lafaz niat solat jama'.

"Usolli... Usolllllllllliiiii... Ussoooo.. Usollllllliiiiiii..." *terdiam...*

Kedua, pentingnya kerjasama dan mengikut arahan.

Saya banyak belajar ini dari Mustafa. Kawan dari UPSI yang saya sangat selesa bekerja dengannya.

Katanya lebih kurang begini.

"Ana kalau duduk sebagai orang bawah. Ana akan buat cara orang bawah; ikut dan dengar."

Praktikalnya di situ apabila diberikan arahan, tidak akan ada bantahan dan kerja akan lebih lancar. Hendak mengungkit? Akan ada ruang disediakan.

Bagi saya. Buat kerja bukan setakat yang ditulis atas kertas. Perkara yang di atas kertas bukan jadi pemberat samada kerja yang dilakukan itu akan berjalan lancar atau tidak. Apa yang penting adalah kerjasama. Macam lagu Wonderpets tu.

"Apa yang penting? Kerjasama! Wonderpets datang membantuuuu... Anak haiwan yang kesusahan.. Lalala.."

Ah. Merepek lagi.

Apapun saya ucapkan terima kasih kepada semua komiti dan fasi yang menjayakan program ini.

Buat fasi; Lobai Masri, Sarip, Muhammady, Danial, Ummil, Raudhah, Fatimah, Rahilah dan Syamimi.

Serta tak lupa buat 'Geng Tukang Masak'; Farah, Fizah, Wani, dan Sajidah.

Dedikasi ini sebagai kenangan..

Posted by Posted by Ariff Arifin at 4:42 PM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>