Monday, August 24, 2009


Puasa adalah untuk menahan diri daripada makan dan minum dari terbit matahari sehingga terbenam ia, Lillahi Ta'ala.

Puasa juga adalah untuk menahan mulut dari berbicara kalam yang fasiq, melihat benda yang fasid, dan mendengar benda-benda yang jahil.

Jadi apa jadahnya untuk kau berkata "inni saa'im" sambil mendengar lagu dan menonton video Lady Gaga?

*****

Ikram Muslim secara umumnya membawa maksud memuliakan saudara sesama agama. Maka kita sepatutnya cuba dengan sedaya upaya memuliakan saudara yang menganut agama yang sama dengan kita.

Tapi apa faedahnya kalau engkau war-warkan ikram Muslim dalam idea dakwah kau, tapi pada masa yang sama kau suka menyakitkan hati orang disekeliling kau?

*****

Aku rasa ralat kalau ada benda-benda berkaitan agama yang disebar luas dengan percuma. Tapi orang tak hendak, atau orang tidak pandang. Akibatnya, macam aku selalu khabarkan, jadilah agama ini macam kain lusuh yang jarang-jarang ada orang hendak tengok dan pegang.

Jadi jangan salahkan orang itu dan orang ini kalau agama dihina. Sebab tidak terjadi sesuatu musibah di muka bumi ini melainkan jika tidak kerana tangan-tangan manusia itu sendiri. Maka kalau Islam itu dihina, maka ideanya adalah, ia berlaku kerana tangan-tangan Muslim itu sendiri.

Kalau orang Islam tidak pandang berat agamanya. Siapa lagi mahu bela?

*****

Guru aku selalu khabarkan, dan selalu berdoa. Agar bersyukur berada di dalam Islam, dan sunnah Rasulullah.

Maka apakah yang lebih baik dari berada dalam agama yang diredhai Allah?

Posted by Posted by Ariff Arifin at 4:27 PM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>