Saturday, August 1, 2009


1

Sangat pelik bila ada orang mengaji hadith, tapi tidak jumpa bab adab.

Maka jadilah dia sebagai seorang yang biadap dan tak sedar diri.

Moral ceritanya, kalau anda seorang yang belagak hebat dan pandai dalam bidang hadith (walaupun sebenarnya sekadar pakai perisian komputer), maka janganlah jatuhkan status lagakan anda itu pada satu tahap orang akan benci dan rasa menyampah dengan anda.


2

Bila sakit, kita perlu bersyukur. Sekurang-kurangnya, itu akan jadi kafarah kepada dosa-dosa yang banyak kita lakukan.

Paling penting, usah mengeluh dan salahkan tuhan.

Kerana orang yang paling hina adalah orang yang mati dalam keadaan yang buruk sangka pada tuhannya.

3

Jadilah seorang pemimpin yang baik.

Dan usahlah jadi seorang pemimpin yang menyampah dan.. dan menyampahkan.

Ada orang, bila berada di puncak. Dia akan lupa segalanya.

Bahkan mungkin, dia rasa dirinya adalah raja. Orang laib cuma serangga.

Habis semua benda hendak ditepuk, semua kata hendak disampuk. Alahai tuan pengetua. Buatlah kerja anda sendiri.

4

Aku cukup-cukup geram kalau ada orag syok sendiri mempengerusikan mensyuarat.

Famili saya, bini saya, anak sedara saya, madrasah dekat kampung saya. Semuanya SAYA. Alahai....


5

AKu dah habis bercerita...

Posted by Posted by Ariff Arifin at 9:04 PM
Categories: Labels:

 

2 comments:

Sakinah Saptu said...

Assalamualaikum Akhi,

Saya suka cerita yang pertama. Memang benar dan kadang-kadang buat saya risau dengan orang-orang yang sebegini.

Ariff Arifin said...

wa3alaikumussalam wrm wbt.

hakikatnya memang begitu.

saya bimbang; sebab berlagak dan tidak hormat orang.

 
>