Tuesday, August 4, 2009


Orang yang paling teruk perangainya adalah orang yang menyalahkan tuhan bila ditimpa musibah.

Tidak kiralah samada musibah yang kecil, atau musibah yang besar. Pendek kata. Bila ditimpa musibah. Dia menyalahkan tuhannya. Atau menyalahkan takdir.

Orang selalunya tidak berhati-hati bila bercakap. Sehingga kadangkala, atau kebanyakan masa, boleh rosak akidah.

Tidak kira, samada menyalahkan tuhan secara terang-terangan. Atau sekadar dalam diam. Semuanya masih lagi satu kesalahan. Kesalahan yang bukannya kecil. Kesalahan yang sangat besar, dan boleh juga menempah azab seksa yang besar juga.

Ada orang bila ditimpa musibah, terang-terangan menzahirkan rasa marah kepada tuhan, seperti mengatakan bahawa tuhan tidak adil dan sebagainya.

Tapi ada juga yang secara tidak sedar, mereka telah berburuk sangka kepada tuhan. Iaitu apabila ditimpa musibah, mereka tidak redha dengannya. Ini juga satu bentuk blaming antara percaya atau tidak.

Ini kerana, sikap seorang mukmin yang sebenar, apabila ditimpa musibah, dia sewajarnya menerima segala ketentuan, dan berbaik sangka dengan segala apa yang datang. Dan dengan tidak meredhai perkara yang datang, itu adalah satu bentuk penolakan.

Walhal, orang Islam, atau yang mengaku sebagai Islam, beriman bahawa ALLAH itu MAHA MENGETAHUI segala apa yang baik untuk hamba-Nya.

Cakap memang mudah bukan? Yaa.. Cakap memang mudah. Hendak buat yang payah. Maka, tidak salah untuk kita belajar untuk buat, untuk terima segala yang telah ditetapkan oleh tuhan kita.

Bak kata skrip Nur Kasih; "Kita memang tak boleh jadi orang lain. Tapi kita boleh jadi orang yang lebih baik..."

Sekian.

Posted by Posted by Ariff Arifin at 6:02 PM
Categories: Labels:

 

4 comments:

ajim said...

nice entry..
ops, ade kate2 skrip nurkasih? haha..

Ariff Arifin said...

hahaha~

kan itu je satu-satu manfaat yang aku dapat dari nur kasih.

cikgu Abu Abdul Rahman said...

satu langkah kedepan utk industri perfileman dan drama utk di islamikan

Ariff Arifin said...

tak pakai tudung jugak nur aminah tu. ohok. :p

 
>