Tuesday, August 11, 2009


Dipetik dari blog Suparjo

SAYA tidak faham jika orang yang berjuang untuk menjaga maruah umat Islam tidak tersentak hatinya dengan penghinaan oleh orang bukan Islam terhadap seorang Islam. Jelas Dr Ridhuan Tee dihina sebagai pencuri, perompak, penyejayah atau penyangak, malah dikatakan anak haram oleh seorang ahli politik bukan Islam. Apa ertinya semua ini kalau bukan kerana kebencian terhadap Islam dan umatnya.

Dr Ridhuan hanya menulis dalam Mingguan Malaysia 27 Julai 2009 bertajuk Nasib Melayu di bumi Melayu, tanggal 2 Ogos 2009 bertajuk Bila kacang lupakan kulit dan pada 9 Ogos 2009, Bahaya matlamat menghalalkan cara. Sekalipun bertegas dengan kedudukan dirinya berketurunan Cina namun Dr Ridhuan membela orang Melayu yang beragama Islam. Dia membela Islam dan umat Islam, yang kebetulan orang Melayu. Pembelaannya terhadap umat Islam atau Melayu sekaligus meminta orang bukan Melayu sedar diri tinggal dalam negara yang sejak sekian lama dipunyai oleh orang Melayu.

Seperti kata Dr Ridhuan, dia memilih untuk berhadapan dengan risiko mendedahkan kesilapan orang Melayu dan sikap kiasu bukan Melayu. Kebanyakan pemimpin Melayu (tentu orang politik dalam Umno, Pas dan PKR) sudah tidak berani bersuara mengenai nasib orang Islam dan Melayu kerana sangat takut kehilangan sokongan orang bukan Melayu.

Bohonglah orang Melayu yang duduk dalam mana-mana parti politik tidak merasa cemas dengan kedudukan dan suasana orang Melayu masa kini. Masing-masing sudah terperangkap dengan jerat yang mereka pasang, jadi sekarang kaki mereka sudah terikat. Maka tinggal orang Cina seperti Dr Ridhuan yang lantang menyuarakan hak orang Melayu. Lelaki Cina membela nasib orang Melayu sambil memarahi kaum Cina!

Marilah memberi sokongan moral kepada Dr Ridhuan yang berkorban untuk membela nasib umat Islam atau Melayu. Janganlah berbohong dengan mengatakan tidak akan berjuang atas nama Melayu, tetapi atas nama Islam. Keadaan yang berlaku sekarang sudah membuktikan manakah yang retorik dan hakikat. Segala kekuatan dan kelemahan orang Melayu dalam mana-mana parti politik sudah terbuka dan dinilai dengan adil. Baik orang Melayu dalam Umno, Pas dan PKR, semua sudah berpeluang menjadi pemerintah dan melaksanakan dasar parti. Rakyat sudah tahu, dan ahli politik Melayu tidak perlu lagi beretorik ‘Melayu itu asabiah’ atau ‘perjuangan Islam kamu sempit’.

Luculah kalau orang Pas menyalahkan masalah orang Islam kerana dasar Umno. Kemudian Umno menyalahkan Pas yang tidak tahu berpolitik dan menjaga kepentingan umah. Namun itulah susahnya orang politik, semua akan dilelong kerana ego dan serakah.

Alamat blog Dr Ridhuan Tee seperti berikut: http://ridhuantee.blogspot.com/

Komen saya:

Saya rasa sangat pelik melihat senario politik negara. Lepas satu, datang satu yang lain.

Terasa semacam maruah dan intipati Islam seperti sangat murah bila hendak dibanding dengan survival politik sesetengah orang yang memakai tag nama Ahmad, Abdullah, dan lain-lain nama yang ada unsur Islamik.

Sebab itu, saya tidak merasa hairan mana bila tidak ada orang hendak membela Dr Ridhuan Tee Abdullah yang mempertikaikan kenapa anak luar nikah Teoh Beng Hock diangkat jadi anak halal. Yang mana dia dimaki dan dicarut oleh sesetengah orang - yang sama bangsa dengannya - akibat hal ini.

Mengangkat kembali idea Zulkifli Noordin dalam lamannya yang berpendapat Dr Ridhuan ada hak untuk menyatakan pandangannya kerana dia lebih tahu apa yang diperkatakannya. Dia lebih tahu apa yang berkait rapat dengan bangsanya. Maka, tidak wajar sekali untuk orang mempertikaikan beliau.

Cuma yang menyedihkan, bila mana seorang cina Islam memperkatakan hal ini di khalayak umum, yang mana menyebabkan beliau dimaki sebagai anak haram dan lebih teruk, menghina agama Islam di dalam sebuah web seorang yang ada nama dalam pakatan pembangkang. Tiada sahut-sahut bunyian suara yang lantang mendakwa mereka membela Islam, pergi membela Dr Ridhuan. Adakah sebab perselisihan politik, menyebabkan penghinaan yang dilempar kepada Dr Ridhuan, serta Islam itu sendiri, akhirnya dibuat dek oleh mereka?

Atau, adakah sikap, "Parti kau, kau saja bela. Parti aku, aku akan bela" jadi lapik asas?

Jadi, kita merasa pelik melihat hal ini.

Saya bercakap perkara ini bukan sebagai orang parti. Tak kira parti mana. Hijau, merah, biru, biru muda. Bukan semuanya. Setidak-tidaknya sehingga perkara ini diselesaikan. Tidak selagi mana perkara ini tidak diangkat ke permukaan dari dasar.

Dan saya rasa pelik melihat orang yang mendakwa membela Islam semuanya macam mati pucuk bila berhadapan dengan DAP dan isu-isu mereka.

Posted by Posted by Ariff Arifin at 8:33 PM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>