Monday, September 28, 2009


Kartika sudah memilih untuk bertudung.

Mungkin ada orang akan pertikaikan keputusannya bertudung.

Manusia memang suka pertikaikan orang. Manusia memang suka menyalahkan manusia yang lain. Maka tidak perlu hairan kalau ada orang menuduhnya macam-macam. Sebab sifat dan sikap manusia mutakhir ini memang pelik.

Cuma tanyakan dalam diri.

"Hangpa semua boleh korek dada dia? Boleh tahu isi hatinya ke?"

Maka, wajarlah kita bersangka baik padanya.

Sebab manusia zaman ini suka memilih untuk berburuk sangka dan menuduh orang lain yang berbuat demikian.

*****

Yang dah pakai tudung, biarlah dia pakai. Bubarkanlah rasa buruk sangka dan suka mencebik kepada usaha orang lain yang hendak berubah.

Yang tak pakai tudung (termasuk juga orang yang pakai tudung ala-ala kadar), bila lagi hendak berubah?

Tanya iman. Pandang agama.

*****

Sesetengah manusia suka memilih sikap provokasi. Mungkin kerana sesetengah manusia tersebut rasa bahawa dirinya lebih bagus dan terbaik. Sebab itu mereka lebih suka memperlekehkan orang.

Dan sudah jadi adat buat orang ini, bila dimarahi, mereka akan pusing cerita dan memburuk-burukkan nama orang. Kononnya, sebab dia bagus benar. Dan kemudian memilih nama agama untuk dibuat perisai setelah mengaibkan orang.

Sikap melecehkan orang ini tak lain tak bukan adalah amalan orang-orang jahil. Sebab orang yang berakal (dan menggunakannya sebaik mungkin) pasti tidak akan sebodoh itu. Dan orang yang istiqamah di atas jalan agama mana mungkin nak mengaibkan orang lain.

Ahh.. Apalah sangat..

Jadi usahlah kita memperlihatkan kejahilan kita dengan memperolokkan agama, dan orang ramai kononnya bahawa kita ini orang yang baik-baik akhlaqnya walhal boleh saja jadi busuk dan buruk. Wallahu al-Musta'an.

Posted by Posted by Ariff Arifin at 9:06 AM
Categories: Labels:

 

0 comments:

 
>