Friday, October 2, 2009


Lagi berita dan cerita pasal kuiz dalam FB.

Ohh.. Bosan sungguh mendengar hujah-hujah mempertahankan kuiz-kuiz yang bersifat ramalan dalam FB. Ada orang bersungguh-sungguh mempertahankannya sampai nampak ada dua tiga orang kawan dibantai dengan jayanya oleh mereka-mereka yang mempertahankan kuiz tersebut.

Kata mereka; tak mengapa sebab ini cumalah permainan. Selagi tak percaya tak mengapa. Bahkan ada yang bersifat lebih ego (baca: bahlol) dengan berkata; "Terpulanglah kepada yang bermain, kalau dia rasa berdosa, dia boleh berhenti.."

Pooodah!

Kawan, main-main ada batasnya. Ini bersangkutan dengan aqidah. Bukan main masak-masak atau polis sentri.

Ada orang yang tak pernah belajar hadith. Tidak reti baca hadith dalam matan asal. Tidak tahu ilmu mustolah hadith. Tidak hafal nama imam-imam dalam bidang hadith (mungkin melainkan al-Bukhari dan Muslim). Tiba-tiba dengan sekelip mata, boleh jadi pakar hadith, tiba-tiba reti untuk interpretasi maksud hadith (yang baru dia jumpa dan baca) dalam Bahasa Melayu baku totok itu.

Ini cerita lawak tahun ini tuan puan sekalian.

"Korang jangan buat lawak bai. Ini bukan cerita kartun."

Padahal sudah ada beberapa banyak ulama membahaskan haramnya hukum membaca horoskop (antara benda lain yang bersifat ramalan) walau sekadar suka-suka.

Maka tidak cukup lagi kah untuk memberi kesedaran bahawa benda yang anda rasa main-main itu boleh membawa bahaya kepada aqidah?

Ada orang kata, kuiz dalam FB ni dioperasikan oleh komputer dan keputusan diperoleh secara rawak. Maka tak boleh dikiaskan dengan menemui peramal dan tidak boleh kata ini merosakkan aqidah.

Habis tu engkau ingat ramalan horoskop dalam akhbar tu dia pergi tanya bomoh ke pasal ramalan terhadap orang berbintang Leo, Libra etc. Tapi itu tak menghalang ulama untuk meletakkan keharaman membaca benda-benda itu.

Analoginya, kuiz berbentuk ramalan dalam FB ni (tak kisah lah tajuk apa sekalipun) macam najis. Macam taik. Sebab kalau percaya padanya menyebabkan orang jatuh jadi musyrik. Dan orang-orang musyrik itu najis.

Sebab kalau engkau orang kata orang sakit mental dan orang jahil saja yang akan mempercayai kuiz ni. Maka dalam hal najis tu pun sama. Hanya orang sakit mental saja yang makan najis. Sebab orang waras tak akan makan najis. Dan orang yang waras nak dekat dengan najis pun tak mahu.

Tapi kau hendak pulak dekat dengan benda-benda mengarut merapik ni. Engkau mungkin belum termakan (baca: percaya) lagi najis dalam FB. Tapi kau dah sanggup duduk dekat dengan najis. Maka kau boleh dikira sakit mental lah?

P.S: Yang aku hairan dan pelik. Ramai pulak yang marah dan pertikaikan. Jatuh hati sangat ke dengan ramalan "korang akan kencing malam" bla.. bla.. bla.. tu?

Posted by Posted by Ariff Arifin at 11:09 AM
Categories: Labels:

 

2 comments:

KIAMBANG said...

salam
aiyoyoyo... marah nampak... bantai lagi..bantai..bantai...

saya sokong ni!

Abu Usamah Mohd Masri bin Mohd Ramli said...

Panas beb. Panas..Panas.

 
>