Thursday, April 16, 2009


Ini sambungan cerita pasal Pak Mat hujung kampung. Selepas Pemuda A cuba melakukan gangguan kepada dirinya. Pak Mat tak jadi makan dan balik ke rumah.

"Loya tekak aku..." Kata Pak Mat dalam hati.

Jadi dia pulang terkocoh-kocoh ke rumah, menukar baju dari warna pink ke warna biru gelap (tuan-puan nak letak warna lain pun boleh. Atau coraknya petak-petak, jalur-jalur).

Pak Mat pelik. Ada juga orang yang minat kepadanya yang tua dan tinggal rangka serta kurang berharta. Lelaki pulak tu. Jadi semasa sedang kusut fikirkan pasal peristiwa yang meloyakan itu. Pak Mat seluk poket baju, keluarkan kotak rokok. Petik lighter. Puhhh.. Berasap...

Ini satu perangai Pak Mat yang tidak berapa (atau memang langsung tidak) elok.

Cerita di atas tidak ada kena mengena dengan sesiapa.

Cuma hendak komplen pasal perangai buruk orang kita (Islam) yang ada tabiatnya merokok.

Saya secara jujurnya telah berkenalan dengan rokok selama lebih 20 tahun. Masuk sekolah menengah. Ada juga kawan merokok. Masuk universiti, jumpa lagi orang yang merokok.

Kalau boleh diukur tahap bosan dan benci melihat perokok. Tinggi roof-level yang 3.00-3.65 meter itu belum mampu melawan.

Saya bosan. Muak. Dan menyampah.

Saya tahu sebab saya kenal ramai perokok dan ini fakta. Dan saya tahu sebab kadang-kala saya secara tak sengajanya kena jadi 2nd hand smoker.... Baju jadi busuk, itu cerita biasa. Cuma yang jadi masalah besar adalah bila orang kata haram. Dia kata makruh.

Kalau orang suap dengan fatwa-fatwa ulama kontemporari luar negara, dia laju saja jawab;

"Itu luar negara la bro!"

Bila suruh periksa sendiri fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan kata apa. Mulalah tergagap-gagap. Dah hilang punca, dia mula kata;

"Pak Imam kampung saya pun hisap rokok!"

Sah-sah saja yang tuan Imam anda itu tak dapat bagi syafa'at pada anda, sebab dia sendiri pun sedang bertungkus lumus mencorakkan halatuju jalan dia di dunia ini. Sedara. Masa hidup ni siapalah tahu dia akan pergi ke mana lepas mati.

Kalau tanya saya. Saya akui, kebanyakan orang tertarik dengan kehidupan merokok. Kan nampak macho dan segak, boleh hembus asap. Sekali pandang tak ubah macam watak raksasa dalam filem Fiksyen-Sains.

Susah hendak menasihatkan perokok. Kalau kita bagi satu alasan kenapa rokok haram. Dia akan cuba bagi sepuluh untuk menjawab kenapa ianya boleh (dalam konteks ini; MAKRUH).

Sebab itu saya, bila kerajaan mengarahkan agar gambar peparu atau mayat perokok dicetak pada gambar. Saya sudah boleh bagi kesimpulan awal. Mungkin hanya sedikit saja perokok yang akan kisah. Ketagih.. Mana boleh hilang dengan gambar!

Apa yang perokok mahukan saya tidak tahu.. Kepuasan? Kemachoan? Kehenseman?

Atau...

Peparu hitam.. Gigi kuning.. Bau busuk.. Err.. Macam-macamlah..

Teringat kata seorang kawan perokok selepas mendapat tahu pasal keharaman rokok; "Kita hisap rokok ni haram. Makan babi pun haram... (Dalam nada menyesal pada waktu itulah) Ish.. Ish.."

Saya tak nak komen lanjut samada wujud persamaan makan babi dengan hisap rokok. Yang pasti dua-dua ada nas menyifatkan keharaman.

Makan babi, ma'ruf kita tahu ayat 3 surah al-Maa'idah..

Rokok?
Ada hadith qudsi yang riwayatnya sahih, iaitu dari riwayat Imam Muslim dalam kitabnya. Iaitu larangan Allah akan perbuatan menzalimi diri. Jadi jangan hisap rokok. Jangan zalimi diri. Jangan zalimi rakan-rakan di sebelah anda. Jangan zalimi family anda.

P.S: Saya cukup benci orang yang merokok sambil dukung anak kecil.

Posted by Posted by Ariff Arifin at 1:09 AM
Categories: Labels:

 

2 comments:

ukur kira said...

hik3..rokok2...
habis duit beli rokok ja...Bakar duit + mati cepat

Ariff Arifin said...

memang punnnnn.. cuma orang yang isap rokok ni dia tak kisah.. yang penting: BIAR PUAS.. alahai..

 
>